ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ВПРОВАДЖЕННЯ ГЕОІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ НА ЗАЛІЗНИЧНОМУ ТРАНСПОРТІ
DOI:
https://doi.org/10.53920/ITS-2024-2-10Ключові слова:
інформаційні технології, інформаційні системи, інтелектуальні транспортні системи, геоінформаційні системи, управління залізничним транспортом УкраїниАнотація
У сучасних умовах геоінформаційні системи (ГІС) набувають все більшого значення для забезпечення ефективного управління інфраструктурою та безпекою в багатьох галузях, зокрема у сфері залізничного транспорту. Метою використання таких систем є підвищення точності управління, оптимізація логістичних процесів, а також забезпечення безперервного моніторингу стану інфраструктури. Інтеграція ГІС у залізничні системи України сприятиме зниженню операційних витрат та поліпшенню контролю за станом залізничних колій, що особливо важливо в умовах значного зносу інфраструктури. Тому дослідження проблем та перспектив використання сучасних інформаційних технологій та систем (в тому числі й ГІС) не викликає сумнівів.
Мета роботи полягає в аналізі та дослідження проблем, можливостей і перспектив впровадження ГІС у залізничну інфраструктуру України для підвищення ефективності управління та забезпечення безпеки руху поїздів. Особливу увагу приділено технічним викликам, що виникають у процесі інтеграції ГІС з існуючими інформаційними системами, а також питанням стандартизації даних та фінансовим аспектам, пов'язаним із впровадженням нових технологій. Розглянуто досвід країн, таких як Німеччина, Японія та Китай, де ГІС активно використовуються для управління інфраструктурою та покращення транспортної логістики.
Використання розглянутих підходів та методів інтеграції ГІС у залізничну систему України дозволить: забезпечити безперервний моніторинг стану інфраструктури, своєчасно виявляти потенційні дефекти, які можуть впливати на безпеку руху; підвищити ефективність логістичних процесів, що сприятиме зниженню експлуатаційних витрат; забезпечити оптимізацію використання транзитного потенціалу України як важливого транспортного коридору між Європою та Азією. Запропоновані рекомендації сприятимуть довгостроковому розвитку залізничної інфраструктури країни та підвищенню її конкурентоспроможності на міжнародному ринку транспортних послуг.