МОДЕЛЮВАННЯ РУХУ ПАСАЖИРІВ У ТРАНСПОРТНОМУ ЗАСОБІ НА ОСНОВІ КЛІТИННИХ АВТОМАТІВ
DOI:
https://doi.org/10.53920/ITS-2024-1-3Ключові слова:
симуляція натовпу, мультиагентні моделі, клітинні автомати, міжособистісні стресори, позиційні стресори, хвильовий алгоритмАнотація
У даній роботі розглянуто мультиагентну модель симуляції руху натовпу на основі клітинних автоматів на прямокутній сітці. Для моделювання руху використовувалась стрес-модель, де поведінка агентів визначається різними факторами стресу: міжособистісними (намагання уникати скупченості) та позиційними (намагання рухатися до заданої точки) та комбінована модель.. Комбінована модель стресу поєднує ці два фактори, дозволяючи агентам приймати рішення, що враховують як необхідність уникнення скупченості, так і потребу рухатися до цілі. Міжособистісний стрес розраховується як сума агентів у сусідніх клітинках, і агенти намагаються рухатися до клітинки з найменшою кількістю сусідів. Цей підхід дозволяє мінімізувати конфлікти і перенаселення. Позиційний стрес враховує відстань до заданої цілі, дозволяючи агентам рухатися в напрямку цієї цілі. При цьому для розрахунку траєкторії руху агентів використовується хвильовий алгоритм, що дозволяє уникати колізій і знаходити оптимальні шляхи для досягнення цілі.
Моделювання і візуалізація результатів показали, що запропонована модель ефективно відтворює рух пасажирів у транспортному засобі, демонструючи адекватність і точність запропонованого підходу.